Διάφορα

Η «ψυχική ανθεκτικότητα» ξεκινάει από τις ακαδημίες!

4333dgerert45345445654zsccxvdfΓράφει ο Άγγελος Χόρτσας

Είναι γεγονός ότι δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν ότι η ζωή ενός ποδοσφαιριστή από την πιο μικρή ηλικία σχετίζεται αποκλειστικά και μόνο με το ποδόσφαιρο.

Οι σύγχρονες ποδοσφαιρικές δομές παρόλα αυτά απαιτούν ποδοσφαιριστές οι οποίοι είναι ολοκληρωμένες προσωπικότητες όσον αφορά στην εκπαίδευση, στην επίτευξη των προσωπικών τους προσδοκιών και στον επαγγελματισμό καθώς μόνο έτσι θα μπορούν να αποδώσουν τα μέγιστα.

Σύμφωνα με τους Wylleman & Lavalee (2003) υπάρχει ένα αναπτυξιακό μοντέλο το οποίο διαφοροποιείται ανάλογα με την ηλικία του εκάστοτε αθλητού – ποδοσφαιριστή και τους εξωτερικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη ζωή του.

Αναλυτικότερα:

Αυτό το αναπτυξιακό μοντέλο βασίζεται σε όλες τις αλλαγές που συμβαίνουν καθώς ένας νεαρός ποδοσφαιριστής μεγαλώνει, αλλαγές τόσο σωματικές όσο και ψυχολογικές τις οποίες πρέπει να διαχειριστεί σωστά για να πετύχει. Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια της ποδοσφαιρικής του πορείας ο αθλητής πρέπει να περάσει από το επίπεδο της «ευχαρίστησης» (10 ετών), σε αυτό της «προσπάθειας» (15 ετών), μέχρι και σε αυτό της «ευθύνης» (25 ετών).  Να αποκτήσει «επικοινωνιακές δεξιότητες» (communication skills), να υιοθετήσει την φιλοσοφία του «πιέζω», ξεχνώντας το «παίζω», να βελτιώσει τα λάθη του αντί να «εγκλωβίζεται» μέσα σε αυτά, ώσπου τελικά κάνοντας  «αυτοεκτίμηση» των προσπαθειών του, να προσεγγίσει την «αυτό-αποτελεσματικότητα».

Όπως αντιλαμβάνεστε λοιπόν η ψυχολογία διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην πορεία ενός ποδοσφαιριστή και όχι μόνο αυτό αλλά ο ίδιος ο ποδοσφαιριστής πρέπει να επιδεικνύει ότι έχει εκείνες τις διανοητικές δεξιότητες, οι οποίες του επιτρέπουν να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις του ποδοσφαίρου.

Ποιες είναι όμως αυτές οι δεξιότητες που καθορίζουν και την «ψυχική ανθεκτικότητα» των ποδοσφαιριστών, όπως αποκαλείται από τους Higham, Harwood & Cale (2005);

-ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ

-ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

-ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ

-ΑΥΤΟΕΛΕΓΧΟΣ

-ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ

Αυτές οι δεξιότητες δίνουν την δυνατότητα στον ποδοσφαιριστή να εκτελεί, να διαχειρίζεται με τον καλύτερο τρόπο και τέλος να μεγιστοποιεί την απόδοση του τόσο σωματικά, όσο και στην τακτική και στην τεχνική που εφαρμόζει εντός του αγωνιστικού χώρου.

Η «ψυχική ανθεκτικότητα», δεν είναι κάτι το οποίο οι ποδοσφαιριστές μπορούν να αποκτήσουν από την μια μέρα στην άλλη. Η διαδικασία ξεκινάει από τις ακαδημίες όπου οι αθλητές από την ηλικία των 9 ετών μόλις πρέπει να γνωρίζουν όλες τις προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν σε κάθε ηλικία.

Εδώ οι προπονητές καλό είναι να τους βοηθήσουν από κοινού με τους γονείς τους ποδοσφαιριστές και να τους ζητήσουν να δημιουργήσουν ένα υποστηρικτικό περιβάλλον στο οποίο θα μπορούν να εξελιχθούν ως προσωπικότητες και ως παίκτες με τον καλύτερο τρόπο.

ΑΝΑΦΟΡΕΣ: Higham, Harwood & Cale. (2005). Momentum in Soccer: Controlling the Game.Wylleman, P., & Lavallee, D. (2003). Career transitions in sport: European perspectives. Psychology of Sport and Exercise.

Άγγελος Χόρτσας

Διπλωματούχος Φυσιοθεραπευτής (BSc in Physiotherapy – University of Hertfordshire) – Διπλωματούχος Προπονητής (UEFA B & UEFA C)

– Προπονητής ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗΣ Προπαιδικό 2014-2016

– Προπονητής ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗΣ Junior 2015-2016 – Προπονητής Αμφιάλη Παιδικό 2015-2016

– Συνεργάτης – Bοηθός Προπονητής Μεικτή Παίδων Πειραιά

– Ιδιοκτήτης και Υπεύθυνος Αποκατάστασης και Ενδυνάμωσης του PERFORMANCE PROS (Κέντρο Φυσικοθεραπείας, Αποκατάστασης, Ενδυνάμωσης, Performance training και Εξέλιξης Ικανοτήτων Αθλητών)

– Συνδιοργανωτής των ποδοσφαιρικών επιμορφωτικών σεμιναρίων του Soccer Tactics

– https://www.facebook.com/performpros?ref=bookmarks

– https://www.facebook.com/Angelos-Chortsas-Uefa-Youth-Coach-164336266952628/?fref=ts

Τηλέφωνο επικοινωνίας: 6974071323

*sports-academies.gr

moserlx-gif-1
coffee-banner
error: Protected