Στην «τελική ευθεία» βρίσκεται η απαραίτητη νομοθετική παρέμβαση, ώστε να τεθεί σε εφαρμογή εντός χρονοδιαγράμματος, η β’ πιλοτική φάση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος ή όπως θα λέγεται στο εξής, του Εισοδήματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης, το οποίο αναμένεται να πλήξει, μεταξύ άλλων, και τα οικογενειακά επιδόματα του ΟΓΑ.
Αυτή τη φορά θα επιλεχθούν 30 δήμοι σε όλη τη χώρα για να «τρέξουν» το πρόγραμμα, που έχει κοστολογηθεί στα 80 εκατ ευρώ και αναμένεται να αξιοποιηθεί από περίπου 50.000 πολίτες που διαβιούν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.
Με δεδομένο ότι η μνημονιακή δέσμευση θέλει την 1η Απριλίου να ξεκινάει η συγκεκριμένη προσπάθεια, το υπουργείο Εργασίας επιταχύνει ρυθμούς έτσι ώστε στο χρονικό διάστημα που μεσολαβεί να ρυθμίσει και νομοθετικά, τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Η επιλογή των δήμων προκύπτει μέσα από κριτήρια που σχετίζονται με την ανεργία, αλλά και με το ποσοστό φτώχειας που υπάρχει, στην περιοχή ευθύνης.
Το μεγάλο «αγκάθι» όμως που πρέπει να αντιμετωπίσουν οι υπηρεσίες Πρόνοιας του υπουργείου, βρίσκεται στη μνημονιακή δέσμευση για την καθολική εφαρμογή σε όλη την Ελλάδα του Εισοδήματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης από την 1.1.2017 και μετά. Μια καθολική εφαρμογή, που κοστολογείται στο 1 δισ ευρώ, καθώς έχει υπολογιστεί ότι θα υπερβούν τους 700.000 οι τελικοί δικαιούχοι. Μάλιστα, σύμφωνα με το τρίτο μνημόνιο το κονδύλι για τη λειτουργία του μοντέλου Εισοδήματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης, θα πρέπει να εξοικονομηθεί από τα προνοιακά επιδόματα που καταβάλλει η ελληνική πολιτεία.
Ήδη στο υπουργείο Εργασίας υπάρχει έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, η οποία υποδεικνύει περίπου 300 επιδόματα προνοιακού χαρακτήρα, που πρέπει η κυβέρνηση να επανεξετάσει για να μειωθεί η συνολική δαπάνη και να εξοικονομηθούν τα κονδύλια που απαιτούνται για το Εισόδημα Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Σε κάθε περίπτωση, το υπουργείο Εργασίας θα επιδιώξει εξοικονόμηση δαπάνης, μέσα από τον εξορθολογισμό και όχι την κατάργηση προνοιακών επιδομάτων.
Ένας εξορθολογισμός που αναμένεται να συμπεριλάβει τόσο τα οικογενειακά επιδόματα που χορηγεί ο ΟΓΑ, όσο και τα επιδόματα αναπηρίας. Η προσπάθεια που γίνεται είναι να εντοπιστούν κραυγαλέες αδικίες στο σύστημα και να εξαλειφθούν, αλλά παράλληλα να μην αδικηθούν πολίτες που πραγματικά έχουν ανάγκη από προνοιακή στήριξη.
Η ελληνική πλευρά, θέτει ως βάση εφαρμογής του νέου μοντέλου την απαραίτητη διασύνδεση των δικαιούχων που θα προκύψουν με την αγορά εργασίας. Για το λόγο αυτό έχει προχωρήσει η συνεργασία ανάμεσα στον ΟΑΕΔ και στον τομέα Απασχόλησης και Κοινωνικής Οικονομίας του Υπουργείου Εργασίας για τη διασύνδεση του προγράμματος με αντίστοιχες δράσεις εύρεσης εργασίας, κατάρτισης αλλά και δημιουργίας σχημάτων εργασίας στην κοινωνική οικονομία. Στόχος είναι να μην εγκλωβιστούν οι ωφελούμενοι σε ένα επίδομα 200 – 300 ευρώ το μήνα, αλλά να ενεργοποιηθούν και να ξεφύγουν από το αδιέξοδο της ανεργίας, μέσω αξιοποίησης προγραμμάτων που εκπονεί ο ΟΑΕΔ.
Με βάση τα σημερινά δεδομένα, για την ένταξη στο Εισόδημα Κοινωνικής Αλληλεγγύης, λαμβάνονται υπόψη τα πραγματικά εισοδήματα του δικαιούχου. Το ετήσιο πραγματικό εισόδημα του ατόμου ή της οικογένειας του, πρέπει να είναι
χαμηλότερο από το αντίστοιχο κατώφλι εισοδήματος. Δηλαδή, το ένα άτομο λαμβάνει 200 ευρώ, το ζευγάρι 300 ευρώ .Το ποσό αυτό, προσαυξάνεται για κάθε ενήλικο μέλος με 100 ευρώ και για κάθε ανήλικο μέλος με 50 ευρώ. Για μονογονεϊκές οικογένειες το πρώτο ανήλικο μέλος θεωρείται ενήλικο και το ποσό που αναλογεί, διπλασιάζεται.