Σήμερα το πρωί θα υπάρξει ένα σαφές δείγμα αναφορικά με το αν πρόθεση της Μόσχας είναι να «κλείσει πλήρως την κάνουλα» στην Ευρώπη, ή όχι, καθώς έχει ολοκληρωθεί η ετήσια συντήρηση του αγωγού Nord Stream 1 και φυσιολογικά θα ξεκινήσει η λειτουργία του.
Το τι θα προκύψει σχετικά, θεωρείται ότι θα επηρεάσει, αφενός μεν το τι θα υιοθετηθεί για την εξοικονόμηση ενέργειας κατά το έκτακτο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας της 26ης Ιουλίου, αφετέρου την ταχύτητα με την οποία θα εφαρμοστούν οι όποιες αποφάσεις.
Όπως αναφέρει το News247, το σχέδιο της Κομισιόν που παρουσιάστηκε χθες με τίτλο “Εξοικονομούμε αέριο για έναν ασφαλή χειμώνα” προβλέπει τη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου πανευρωπαϊκά κατά 15% ως την επόμενη άνοιξη σε εθελοντική βάση.
Ο μηχανισμός όμως, θα δίνει στην Κομισιόν τη δυνατότητα να θέτει πανευρωπαϊκό συναγερμό μετά από έκκληση τουλάχιστον τριών κρατών-μελών ή με δική της πρωτοβουλία, θέτοντας υποχρεωτική μείωση κατανάλωσης σε όλα τα κράτη-μέλη, αφού πρώτα διεξαχθεί διαβούλευση μαζί τους. Ο συναγερμός αυτός θα τίθεται όταν υπάρχει σημαντικός κίνδυνος έντονης έλλειψης αερίου ή έντονης ζήτησης.
Στο πλαίσιο αυτό η χώρα μας, η οποία, όπως και άλλες χώρες του Νότου, βρίσκεται σε πλεονεκτικότερη θέση καθώς κινδυνεύει λιγότερο από μια πιθανή παύση των ροών του Ρωσικού φυσικού αερίου, ξεκινάει ήδη τις συζητήσεις ενόψει του Συμβουλίου Υπουργών.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι εκείνο που θέλει να εξασφαλίσει η κυβέρνηση, είναι ότι η όποια μείωση της κατανάλωσης αερίου δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα στην ηλεκτρική επάρκεια της χώρας και ότι δεν θα θίξει ουσιωδώς την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανικής παραγωγής.
Η εξοικονόμηση καυσίμου που θα πρέπει να πετύχει η Ελλάδα, αν «περάσει» η πρόταση της Κομισιόν για τον Κανονισμό του Ευρ. Συμβουλίου που θα θέτει «κόφτη» 15% στην κατανάλωση όλων των κρατών-μελών, (σε πρώτη φάση εθελοντικά από τον Αύγουστο έως τον Μάρτιο και, στην περίπτωση διακοπής των ρωσικών εισαγωγών, ως δεσμευτικό στόχο), υπολογίζεται στις 7 Τεραβατώρες.
Μια τέτοια μείωση της εγχώριας κατανάλωσης φυσικού αερίου θεωρείται επιτεύξιμη, με βάση τα σενάρια που έχει ήδη επεξεργαστεί το επιτελείο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τα μέτρα που έχουν ήδη αποφασιστεί, όπως η αύξηση της παραγωγής ρεύματος από λιγνίτη.
Όπως τονίζεται πάντως στο κείμενο της Κομισιόν, όλες οι κατηγορίες καταναλωτών, δημόσιοι φορείς, νοικοκυριά, προμηθευτές ηλεκτρισμού και βιομηχανία, μπορούν και πρέπει να προβούν σε μέτρα εξοικονόμησης με εξαίρεση τους προστατευμένους καταναλωτές. Σημειώνεται, πάντως, ότι τα νοικοκυριά θα είναι τελευταία στη λίστα πριν από τους προστατευμένους καταναλωτές.
Με αφορμή τα παραπάνω, τα κράτη-μέλη θα πρέπει να αναθεωρήσουν τα σχέδια έκτακτης ανάγκης τους ως τα τέλη Σεπτεμβρίου με βάση τις νέες κατευθύνσεις και θα πρέπει να ενημερώνουν ανά δίμηνο την Κομισιόν για την πρόοδο που έχουν σημειώσει.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι το σχέδιο της Κομισιόν θέτει τα κριτήρια για τη συντονισμένη μείωση της ζήτησης με έμφαση στα εναλλακτικά καύσιμα, αλλά και την προστασία ευάλωτων καταναλωτών, όπως νοσοκομεία και βιομηχανίες κρίσιμες για απαραίτητα αγαθά.
Η Κομισιόν υποστηρίζει ότι τα κράτη-μέλη θα πρέπει να εξαντλήσουν πρώτα όλες τις δυνατότητες υποκατάστασης του αερίου με άλλα καύσιμα προτού προχωρήσουν σε περικοπές προς τους καταναλωτές. Στα πλαίσια αυτά προβλέπεται και η χρήση δημοπρασιών μείωσης ζήτησης για τους βιομηχανικούς καταναλωτές, όπου θα αποζημιώνονται.
Η κατεύθυνση της Κομισιόν προς τα κράτη-μέλη αναφορικά με την προτεραιότητα στον εφοδιασμό με αέριο περιλαμβάνει τέσσερις βασικές αρχές:
- “Κοινωνική ιεράρχηση”: Πόσο σημαντικός είναι ο εκάστοτε τομέας ή προϊόν για την κοινωνία, ιδίως όταν αφορά την υγεία, την ασφάλεια και το περιβάλλον.
- “Διασυνοριακές εφοδιαστικές αλυσίδες”: Σε ποιο βαθμό το προϊόν αποτελεί μέρος διασυνοριακών εφοδιαστικών αλυσίδων και θα μπορούσε να επηρεάσει την ομαλή παροχή κοινωνικών υπηρεσιών σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
- “Ζημιά σε εγκαταστάσεις”: Ποια ζημιά μπορεί να προκληθεί στα βιομηχανικά εργαλεία σε περίπτωση προσωρινής διακοπής. Αυτό αφορά ιδιαίτερα κλάδους που χρειάζεται να λειτουργούν συνεχόμενα, όπως τμήματα του ιατρικού τομέα, τα φαρμακευτικά, τα χημικά, το γυαλί και ο χάλυβας.
- “Πιθανότητες αντικατάστασης και μείωσης”: Αν το ορυκτό αέριο μπορεί να αντικατασταθεί ή αν μπορούν να εφαρμοστούν μέτρα εξοικονόμησης.