Η νομοθετική ρύθμιση λαμβάνει υπόψιν τις συνταγματικές επιταγές, τις διεθνείς υποχρεώσεις, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Επιπλέον, έχει βασιστεί, μεταξύ άλλων, στο πόρισμα της Διακομματικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη της Θράκης, στην επί σειρά ετών καταγραφή προβλημάτων, στην Ιερονομική Ρήτρα της 25/8/2016 των τριών Μουφτήδων της Θράκης, στο εκτενές υπόμνημα του Τμήματος Μουσουλμανικών Υποθέσεων της Διεύθυνσης Θρησκευτικής Διοίκησης της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων, στη διεθνή βιβλιογραφία, στις προτάσεις, εισηγήσεις και προβληματισμούς των Μουφτήδων της Θράκης, των Διαχειριστικών Επιτροπών Μουσουλμανικής Περιουσίας και των Ιεροδιδασκάλων Ισλαμικής Θρησκείας, στην διατήρηση όλων των θετικών ρυθμίσεων που ψηφίστηκαν από προηγούμενες κυβερνήσεις.
Οι νομοθετικές ρυθμίσεις προβλέπουν:
- Ένα πλήρες πλαίσιο για την οργάνωση και λειτουργία της Μουφτείας, με προβλέψεις για τη στέγασή τους, για την ασφάλεια, για τη μεταφορά ανθρώπινου δυναμικού, για τις μετακινήσεις, για κάλυψη εξόδων για τις εργασίες τους, για έκδοση εντύπων, για δημιουργία ιστοσελίδων κλπ
- Μετατόπιση της έμφασης, από το πρόσωπο του Μουφτή στο θεσμό της Μουφτείας.
- Σαφή περιγραφή της τριπλής ιδιότητας του Μουφτή στη χώρα μας: θρησκευτικού λειτουργού, επικεφαλής δημόσιας υπηρεσίας και λειτουργού με δικαιοδοτικές αρμοδιότητες.
- Προστασία και σε ατομικό επίπεδο του κύρους των Μουφτήδων.
- Καινοτομίες σε σχέση με τη διαδικασία επιλογής των Μουφτήδων υπέρ της ευρύτερης δυνατής αποδοχής τους ως προσώπων αυξημένου κύρους, με ιδιαίτερους δεσμούς με τους πολίτες που καλούνται να υπηρετούν.
Η Υπουργός κλείνοντας τόνισε πως «οι ρυθμίσεις αυτές για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των Μουφτειών καλύπτουν ένα σημαντικό κενό στη νομοθεσία μας για μια σειρά από ζητήματα κομβικής σημασίας για τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, με απόλυτο σεβασμό στη θρησκευτική της ταυτότητα.»
*DNews