Κατηγορίες
Διάφορα

Τέμπη : Ξεκάθαρη η έρευνα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ – «Ίχνη συμβατά με ξυλόλιο»

Πτητικούς υδρογονάνδρακες εντόπισε το ο Εθνικός Οργανισμός Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών στο σημείο σύγκρουσης των δύο τρένο στα Τέμπη.

Η έκθεση του Ελληνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), που θα παρουσιαστεί στις 27 Φεβρουαρίου, αναμένεται να κάνει αναφορά σε πτητικό υδρογονάνθρακα, ένα εύρημα που ενδέχεται να ρίξει νέο φως στην τραγωδία των Τεμπών.

Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας Realnews, ειδικοί εντόπισαν ίχνη καύσης πτητικών υδρογονανθράκων στον τόπο της σύγκρουσης μεταξύ της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity 62 και της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503, στις 28 Φεβρουαρίου 2023.

Σε φωτογραφία που δημοσιεύτηκε στη Realnews, διακρίνονται μαύρα κατάλοιπα στο έδαφος, καθώς και ίχνη λευκής απόχρωσης, τα οποία αποδίδονται σε έλαια σιλικόνης. Ανάλυση των βίντεο από την έκρηξη ενίσχυσε την υπόθεση ότι υδρογονάνθρακες προήλθαν από ένα από τα πρώτα τρία βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Τα συγκεκριμένα στοιχεία έχουν ήδη ενσωματωθεί στη δικογραφία.

Η έκθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα περιλαμβάνει εκτενείς συστάσεις προς τις αρμόδιες αρχές για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου, με το τμήμα που αφορά τα αίτια της έκρηξης να καλύπτει περίπου 10 σελίδες. Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι η έκρηξη σημειώθηκε σε δύο φάσεις. Στην πρώτη, η αρχική πυρόσφαιρα αποδίδεται στην ανάφλεξη ενός υγρού πτητικού καυσίμου, πιθανώς από σπίθες που προκλήθηκαν από την πέδηση των τρένων. Η δεύτερη φάση, που ακολούθησε μόλις δύο δευτερόλεπτα αργότερα, χαρακτηρίστηκε από έντονη εκτόνωση καυσίμου.

Η διάρκεια της δεύτερης φάσης της έκρηξης εκτιμάται σε περίπου 4 δευτερόλεπτα. Το ύψος του καπνού και η διαμόρφωση της πυρόσφαιρας καταδεικνύουν την ύπαρξη σημαντικής ποσότητας καυσίμων. Επιπλέον, τα βίντεο της σύγκρουσης αποκάλυψαν την εκπομπή σταγονιδίων, σχηματίζοντας ένα είδος ομίχλης. Το γεγονός αυτό ενισχύει την εκτίμηση ότι το καύσιμο ήταν εξαιρετικά πτητικό και εύφλεκτο. Ωστόσο, οι ερευνητές επισημαίνουν ότι δεν υπήρχε μηχανισμός στο τρένο που να μπορούσε να δημιουργήσει αυτό το φαινόμενο πέντε με έξι δευτερόλεπτα μετά τη σύγκρουση, αποκλείοντας έτσι τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών ως πιθανή αιτία της έκρηξης.

Παρότι εντοπίστηκαν ίχνη ελαίων σιλικόνης, τα μαύρα κατάλοιπα καύσης αποδίδονται σε διαφορετικό καύσιμο. Οι αναλύσεις εδάφους εντόπισαν ξυλόλιο σε δείγματα που ελήφθησαν 29 ημέρες μετά το δυστύχημα, ένα στοιχείο που υποδηλώνει την παρουσία πτητικού υδρογονάνθρακα.

«Μάλιστα, αναμένεται να επισημανθεί ότι αυτά τα ίχνη είναι συμβατά με τον εντοπισμό του ξυλολίου σε τρία δείγματα εδάφους, που ελήφθησαν από τον χώρο του δυστυχήματος, συνολικά 29 ημέρες μετά τη σύγκρουση των τρένων», αναφέρει χαρακτηριστικά το ρεπορτάζ της εφημερίδας Realnews.

Η έρευνα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ υποστηρίζεται από διεθνείς επιστημονικές ομάδες. Το Πανεπιστήμιο της Γάνδης, χρησιμοποιώντας Υπολογιστική Δυναμική των Υγρών (CFD), κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η έκρηξη προκλήθηκε από 3,5 έως 4 τόνους πτητικών υδρογονανθράκων. Παράλληλα, το ινστιτούτο RISE της Στοκχόλμης απέκλεισε τα έλαια σιλικόνης ως αιτία της έκρηξης. Το Πανεπιστήμιο της Πίζας επιβεβαίωσε την εγκυρότητα της μεθόδου CFD, ενώ εξειδικευμένο γερμανικό ινστιτούτο αξιολόγησε τη συντήρηση των καθισμάτων του τρένου, προκειμένου να διαπιστωθεί αν πληρούσαν τα προβλεπόμενα πρότυπα πυρασφάλειας.

Η τελική έκθεση θα περιλαμβάνει τα τέσσερα διεθνή πορίσματα και την ανάλυση του καθηγητή Δημήτρη Καρώνη του ΕΜΠ, που ανατέθηκε από τις δικαστικές Αρχές. Με αυτά τα δεδομένα, το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναμένεται να ρίξει φως στα ακριβή αίτια της τραγωδίας, αναδεικνύοντας κρίσιμες παραμέτρους που σχετίζονται με την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.

*DNEWS

moserlx-gif-1
coffee-banner
error: Protected