Σοβαρά ερωτήματα προκαλεί το γεγονός ότι άνοιξαν λάθος σήραγγα 160 μέτρω κάτω από τη Λεωφόρο Κατεχάκη για τη Γραμμή 4 του Μετρό. Τα τρία βασικά ερωτήματα είναι:
- Πώς γίνεται να σκάβουν κάτω από την Κατεχάκη για 160 μέτρα χωρίς να καταλάβει κανείς ότι γίνεται λάθος;
- Τι είναι αυτές οι καθιζήσεις, «μικρές καθιζήσεις» που μπορούν να υπάρξουν στο οδόστρωμα της οδού Κατεχάκη;
- Γιατί δεν ενημέρωσε κανείς την κοινή γνώμη, παρά μόνο όταν έγινε ερώτηση – αποκάλυψη από το ΚΚΕ στη Βουλή;
Το ζήτημα μοιάζει απίστευτο και όμως είναι αληθινό καθώς μέσα από ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή αποκαλύφθηκε ότι έσκαψαν σήραγγα μήκους 160 μέτρων κάτω από τη Λεωφόρο Κατεχάκη για το μετρό και εκ των υστέρων ανακάλυψαν ότι έκαναν λάθος. Το ΚΚΕ έφερε το θέμα στη Βουλή με αφορμή ερώτηση του Χρήστου Κατσώτη για τα «προβλήματα ασφάλειας στην κατασκευή της σήραγγας της γραμμής 4 του Μετρό» και ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος τελικά ενημέρωσε ότι «όντως διανοίχθηκε μια ημικυκλική σήραγγα σε ένα μήκος 160 μέτρων» με ευθύνη της Κοινοπραξίας, αλλά όταν το αντιλήφθηκε η εταιρεία Ελληνικό Μετρό, έδωσε αμέσως εντολή «να επανέλθουν στην προηγούμενη μελέτη που οι ίδιοι είχαν υποβάλει».
«Ενδεχόμενο μικρών καθιζήσεων»
Πέρα από το θέμα ασφάλειας των εργαζομένων που έθεσε ο ερωτών βουλευτής, υπάρχει και ένα γενικότερο θέμα ασφάλειας, καθώς ο υφυπουργός αναφέρθηκε στο ενδεχόμενο «μικρών καθιζήσεων» στην Κατεχάκη που θεωρητικά κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει, γι’ αυτό δόθηκε και εντολή «αποκατάστασης του τρόπου εκτέλεσης της σύμβασης».
Ο υφυπουργός είπε ότι το λάθος «δεν σημαίνει ούτε ότι η σήραγγα θα πέσει, ούτε ότι θα υπάρξουν καθιζήσεις, γιατί αυτό το μετράνε καθημερινά», αφού όπως εξήγησε «υπάρχουν συγκεκριμένα σημεία τα οποία μετριούνται διαρκώς ώστε να είναι σίγουρο ότι δεν υπάρχουν μετακινήσεις και όποιες μετακινήσεις υπάρχουν, πρέπει να είναι σε ανεκτά πλαίσια».
Η ΑΒΑΞ από τη πλευρά της, ωστόσο, τονίζει ότι δεν πρόκειται για μία λάθος σήραγγα, αλλά διαφώνησε η Ελληνικό Μετρό ΑΕ με τον τρόπο που διανοιγόταν μια βοηθητική σήραγγα κάτω από το Γενικό Νοσοκομείο, σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ.
Ωστόσο, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, διευκρίνισε σήμερα ότι δεν πρόκειται για μια βοηθητική σήραγγα, αλλά για ένα «υπόγειο αμαξοστάσιο».
Σήμερα, μιλώντας στον ΣΚΑΪ, εξήγησε ότι: «Μιλάμε για μία σήραγγα που έπρεπε ούτως ή άλλως να κατασκευαστεί. Κάτω από την οδό Κατεχάκη υπάρχει μια πολύ μεγάλη σήραγγα, η οποία θα χρησιμοποιηθεί κατά κάποιον τρόπο και ως αμαξοστάσιο αλλά και ως χώρος ελαφράς συντήρησης των συρμών της γραμμής 4. Αυτή η σήραγγα κατασκευάζεται με άλλη μέθοδο, όχι με μετροπόντικα, η οποία έχει τη δική της μεθοδολογία. Ο ανάδοχος της κατασκευής είχε υποβάλλει μια μελέτη και προέβλεπε μια μεθοδολογία που θα έπρεπε να ανοίγει αυτή τη σήραγγα σε βήματα των δέκα μέτρων. Αντ’ αυτού, πήγε και άνοιξε το μισό πάνω ημικύκλιο της σήραγγας σε ένα μήκος 160 μέτρων. Άλλαξε τη μεθοδολογία του. Προφανώς όχι από λάθος. Δεν δικαιολογείται λάθος σε μια τέτοια εταιρεία. Δεν θα το ερμηνεύσω, αυτό είναι ζήτημα της Ελληνικό Μετρό».
Επανέλαβε ότι η συγκεκριμένη σήραγγα προβλεπόταν, ωστόσο αυτό που άλλαξε ήταν η μεθοδολογία και μάλιστα χωρίς να υπάρχει πρόσθετη μελέτη.
Εξήγησε ότι «η Ελληνικό Μετρό δεν είχε στα χέρια της μία μελέτη, η οποία να επιβεβαιώνει ότι πράγματι αυτή η μέθοδος είναι ασφαλής».
«Προφανώς υπάρχει μια ολιγωρία υπαλλήλων της Ελληνικό Μετρό, οι οποίοι δεν ενημέρωσαν εγκαίρως τη διευθύνουσα υπηρεσία για την αλλαγή της μεθόδου κατασκευής», πρόσθεσε ο κ. Ταχιάος.
Το λάθος των 6 μηνών
Θυμίζουμε ότι χθες στη Βουλή ο βουλευτής του ΚΚΕ έκανε γνωστό ότι «για πάνω από 6 μήνες, και εν γνώσει της “Ελληνικό Μετρό ΑΕ”, η κοινοπραξία ΑΒΑΞ- GHELO- ALSTOM προχώρησε την εκσκαφή για 150 μέτρα κατά παράβαση της μελέτης, την ίδια ώρα που καθημερινά δύο βάρδιες εργαζομένων κατεβαίνουν στη σήραγγα και εντός της ζώνης επιρροής της εκσκαφής βρίσκονται οδικές αρτηρίες, νοσοκομεία και κρατικές υποδομές».
«Όντως διανοίχθηκε μια ημικυκλική σήραγγα σε ένα μήκος 160 μέτρων», απάντησε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος και προσέθεσε: «Όταν αυτό περιέπεσε στην αντίληψη της διευθύνουσας υπηρεσίας, αμέσως εδόθη εντολή να επανέλθουν στην προηγούμενη μελέτη που οι ίδιοι είχαν υποβάλει. Αυτό δεν αφορά μόνο λόγους ασφαλείας των εργαζομένων, που κατά την άποψή μου, θα ήταν υπερβολικό να πιστέψουμε ότι υπάρχουν τέτοια προβλήματα. Αφορά κυρίως τις καθιζήσεις, μικρές καθιζήσεις που μπορούν να υπάρξουν στο οδόστρωμα της οδού Κατεχάκη, γιατί αυτή είναι μια σήραγγα κάτω από την οδό Κατεχάκη, και εδόθη εντολή αποκατάστασης του τρόπου εκτέλεσης της σύμβασης».
«Ήδη η κοινοπραξία έχει ξαναξεκινήσει εργασίες, με τον δέοντα τρόπο, έχει υποβάλει και τη μελέτη η οποία δείχνει πώς θα αποκαταστήσει αυτές στο μήκος των 160 μέτρων. Η υπηρεσία προφανώς δεν κάνει αποδεκτές τις όποιες δικαιολογίες της κοινοπραξίας.Θεωρούμε ότι ήταν ένα λάθος εφαρμογής μιας μελέτης που η ίδια είχε υποβάλει», ανέφερε επίσης ο κ. Ταχιάος.
Τόνισε ότι «θα ελεγχθούν και οι υπάλληλοι» και πως «θα υπάρξουν συνέπειες στον ανάδοχο», προαναγγέλλοντας ΕΔΕ.
*Dnews