Σημαντικές αλλαγές για τα ερασιτεχνικά αθλητικά σωματεία και τη λειτουργία του ερασιτεχνικού και επαγγελματικού αθλητισμού φέρνει το Κεφάλαιο Β’ του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, με το οποίο τροποποιείται ο βασικός αθλητικός νόμος Ν. 2725/1999. Οι ρυθμίσεις αυτές αποσκοπούν στη διαφάνεια, την κανονικότητα λειτουργίας, αλλά και στην ενίσχυση της αυτοτέλειας των ερασιτεχνικών σωματείων.
Τι αλλάζει για τα ερασιτεχνικά σωματεία
Οι βασικές αλλαγές που εισάγονται είναι:
Επανεγγραφή στο Μητρώο Αθλητικών Σωματείων της ΓΓΑ
- Καθίσταται υποχρεωτική η ετήσια επικαιροποίηση των στοιχείων στο ηλεκτρονικό Μητρώο της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού.
- Όσα σωματεία δεν επικαιροποιούν εγκαίρως τα στοιχεία τους στερούνται κρατικής επιχορήγησης, δυνατότητας χρήσης δημόσιων αθλητικών εγκαταστάσεων και συμμετοχής σε διοργανώσεις.
Διοικητικές κυρώσεις για ανενεργά ή πλασματικά σωματεία
- Θεσπίζεται σαφής διαδικασία ελέγχου, με στόχο την καταπολέμηση των σωματείων-«σφραγίδων».
- Αν ένα σωματείο διαπιστωθεί ότι δεν ασκεί ενεργά αθλητική δραστηριότητα, διαγράφεται από το Μητρώο.
Περιορισμός πολυθεσιών και διαφάνεια στη διοίκηση
- Ενισχύονται οι διατάξεις περί ασυμβίβαστου, ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα συγκέντρωσης εξουσίας σε πολλαπλά σωματεία ή ομοσπονδίες.
- Υποχρέωση δημοσιοποίησης ισολογισμών, χορηγιών και οικονομικών ενισχύσεων.
Απλοποίηση διαδικασιών ίδρυσης και εγγραφής
- Μειώνονται τα γραφειοκρατικά εμπόδια για τη δημιουργία νέων σωματείων.
- Καθιερώνεται ψηφιακή υποβολή εγγράφων και στοιχείων μέσω ενιαίας πλατφόρμας.
Νομικές και οργανωτικές τροποποιήσεις στον Ν. 2725/1999
Το νομοσχέδιο τροποποιεί επιμέρους άρθρα του Ν. 2725/1999, με στόχο:
- Τη μεταφορά αρμοδιοτήτων στις ομοσπονδίες με αυξημένο έλεγχο.
- Τη σαφή διαφοροποίηση μεταξύ ερασιτεχνικού και επαγγελματικού αθλητισμού.
- Τη δυνατότητα για ενίσχυση των ερασιτεχνικών σωματείων μέσω χορηγιών ή τοπικών πρωτοβουλιών (π.χ. δήμοι, ιδιώτες, κοινωνικοί φορείς).
Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Τα σωματεία που δεν είναι εγγεγραμμένα στο Μητρώο:
- Δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούν δημοτικές εγκαταστάσεις.
- Δεν θα ενισχύονται από δημοτικούς ή περιφερειακούς προϋπολογισμούς.
Οι Δήμοι καλούνται να ευθυγραμμίσουν τις πολιτικές ενίσχυσης και διάθεσης αθλητικών χώρων με τα νέα κριτήρια νομιμότητας και διαφάνειας που εισάγει το νομοσχέδιο.
Θετικά σημεία για τα ερασιτεχνικά σωματεία:
- Διασφαλίζεται η χρηστή διοίκηση και η ενεργή λειτουργία.
- Επιβραβεύονται τα νόμιμα και δραστήρια σωματεία με πρόσβαση σε πόρους και εγκαταστάσεις.
- Καταπολεμώνται τα φαινόμενα αναξιοπιστίας, που συχνά έθιγαν τον ερασιτεχνικό αθλητισμό.
Προκλήσεις:
- Αυστηρές προθεσμίες για ανανέωση στοιχείων στο Μητρώο.
- Πιθανός αποκλεισμός μικρών ή νεοσύστατων συλλόγων που δεν προλαβαίνουν τις απαιτήσεις.
- Ανάγκη τεχνικής υποστήριξης για τα ερασιτεχνικά σωματεία της περιφέρειας.
Ακολουθεί ένα άρθρο που εξηγεί τι προβλέπεται για την ενίσχυση των ερασιτεχνικών σωματείων μέσω χορηγιών ή τοπικών πρωτοβουλιών, με έμφαση στον ρόλο των δήμων όπως διαμορφώνεται με βάση το νέο νομοσχέδιο και τις τροποποιήσεις του Ν. 2725/1999:
Οι Δήμοι έχουν τη δυνατότητα να ενισχύουν ερασιτεχνικά σωματεία με δύο βασικούς τρόπους:
1. Παραχώρηση δημοτικών αθλητικών εγκαταστάσεων
- Οι ΟΤΑ α’ βαθμού (Δήμοι) μπορούν να παραχωρούν χωρίς αντάλλαγμα τη χρήση δημοτικών γηπέδων, αιθουσών, και αθλητικών χώρων σε σωματεία που είναι εγγεγραμμένα στο Μητρώο της ΓΓΑ.
- Προϋπόθεση: Το σωματείο πρέπει να είναι ενεργό, νομίμως λειτουργούν και ενήμερο στο Μητρώο. Σε αντίθετη περίπτωση, ο Δήμος απαγορεύεται να παραχωρεί χώρους.
2. Χρηματοδότηση ή επιχορήγηση με δημοτικό κονδύλι
- Οι Δήμοι μπορούν να προβλέπουν στον προϋπολογισμό τους στοχευμένες επιχορηγήσεις για δραστήρια ερασιτεχνικά σωματεία που προσφέρουν στην τοπική νεολαία ή προάγουν τον αθλητισμό.
- Αυτές οι ενισχύσεις πρέπει να είναι σαφώς τεκμηριωμένες, να δίνονται με ισότιμα κριτήρια και να συνδέονται με κοινωφελείς ή αθλητικές δράσεις.
- Σε πολλές περιπτώσεις, η ενίσχυση δίδεται για τη συνδιοργάνωση εκδηλώσεων, τη συμμετοχή σε αγώνες ή για κάλυψη αναγκών εξοπλισμού.
Εάν το σωματείο λαμβάνει και κρατική επιχορήγηση, τότε η χορηγία δεν μπορεί να υποκαθιστά βασικά έξοδα (π.χ. λειτουργικά), αλλά μόνο να συμπληρώνει τις δράσεις.
Τοπικές πρωτοβουλίες: Έμφαση στη συνεργασία με ΟΤΑ
Το νέο πλαίσιο ενθαρρύνει τη δημιουργία τοπικών συνεργειών μεταξύ δήμων, τοπικών επιχειρήσεων και σωματείων, όπως:
- Κοινές δράσεις προβολής (π.χ. αθλητικά φεστιβάλ).
- Συμμετοχή των σωματείων σε κοινωνικά ή περιβαλλοντικά προγράμματα του δήμου (π.χ. “Αθλητισμός και Ανακύκλωση”, “Αθλούμαι στην Πλατεία”).
- Συμφωνίες προβολής του Δήμου ως χορηγού ή υποστηρικτή σε φανέλες, αφίσες, events.
Προσοχή: Όριο και έλεγχος
Η χορηγία ή επιχορήγηση δεν μπορεί να παρακάμπτει:
- Τους κανόνες του Μητρώου της ΓΓΑ.
- Τις οικονομικές οδηγίες του Υπ. Εσωτερικών προς τους Δήμους.
- Τη διαφάνεια και λογοδοσία στις τοπικές κοινωνίες.
Δείτε ΕΔΩ το νομοσχέδιο