Κατηγορίες
Διάφορα

Η τηλεκπαίδευση στην Ελλάδα έχει βάλει δύσκολα σε πολλούς μαθητές

φωτ. ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΝΤΕΛΙΔΗΣ

Το παρατεταμένο κλείσιμο των σχολείων έβαλε απότομα την ελληνική εκπαίδευση στην ψηφιακή εποχή. Για πολλούς μαθητές, θα πάρει αρκετό καιρό για να επουλωθούν τα παιδαγωγικά και ψυχολογικά τραύματα που δημιούργησε η πανδημία.

«Γιατί από εκεί ξεκινάει, δάσκαλε». Σκύβοντας στο κινητό του τηλέφωνο, ο Γιώργος Διαμαντόπουλος απαντάει στην ερώτηση που θέτει ο καθηγητής του από την άλλη άκρη της γραμμής. Από τους εικοσιένα μαθητές της τάξης του, μόνο τρεις συμμετέχουν στην πρώτη ώρα του μαθήματος. Καθισμένος σε ένα μικρό τραπέζι στο πατρικό του, ένα λιτό διαμέρισμα στο Μεταξουργείο, ο αγουροξυπνημένος Γιώργος καπνίζει, ξεφυσάει και κοιτάει αμήχανα την οθόνη, πασχίζοντας να κρατήσει την προσοχή του στο μάθημα.

Ο Γιώργος είναι ένας από τους δεκάδες χιλιάδες μαθητές που θα δώσουν φέτος Πανελλήνιες εξετάσεις. Σκοπεύοντας να γίνει μηχανικός αυτοκινήτων, φοιτεί σε ένα σχολείο ΕΠΑΛ στο σχολικό συγκρότημα της Γκράβας στην Αθήνα. Ωστόσο, φοβάται ότι η παρατεταμένη απουσία από το σχολείο θα τον κρατήσει μαθησιακά τόσο πίσω, που σκέφτεται να επαναλάβει την Τρίτη Λυκείου για να καλύψει το χαμένο έδαφος. «Συνήθως περνάω πολλές ώρες στο εργαστήριο, πιάνω μηχανές, κινητήρες, φρένα. Όλα αυτά τα έχω χάσει φέτος», εξηγεί.

Μερικοί καθηγητές χρησιμοποιούν βίντεο για να δείξουν πως δουλεύουν οι μηχανές, αλλά για το Γιώργο αυτό δεν είναι αρκετό. «Μπορείς να δεις σε ένα βίντεο πως κάνεις εξαέρωση τα φρένα, αλλά δεν είναι το ίδιο. Άλλο να το κάνεις μόνος σου και να καταλαβαίνεις σιγά σιγά κάνοντας (τα δικά σου) λάθη, κι άλλο μέσα από μια οθόνη».

Όπως οι περισσότεροι συμμαθητές του, ο Γιώργος είναι αναγκασμένος να χρησιμοποιεί το κινητό του τηλέφωνο, καθώς δεν έχει laptop. Ομολογεί ότι πολλές φορές αυτό καθιστά τη συμμετοχή στο μάθημα δύσκολη. “Ο καθηγητής μπορεί να ζητήσει να ανοίξεις ένα αρχείο word και να σημειώσεις ή να στείλεις ένα αρχείο pdf. Αναγκαστικά τα γράφω με το χέρι και μετά τα ξαναπερνάω στο κινητό έτσι ώστε να μπορέσω να πάω σε ένα φίλο για να στείλω το αρχείο.” Σύμφωνα με μια έρευνα του Α.Π.Θ., ένας στους τρεις μαθητές συμμετέχει στην τηλεκπαίδευση μέσω κινητού τηλεφώνου, ενώ στην πρώτη καραντίνα το ποσοστό ήταν ακόμα υψηλότερο (περίπου δύο στους τρεις). Η χρήση του κινητού, σύμφωνα με τον Γιάννη Ρουσσάκη, Επίκουρο Καθηγητή στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, μειώνει αισθητά την παιδαγωγική επάρκεια της τηλεκπαίδευσης: “Το κινητό περιορίζει τις δυνατότητες. Τα λογισμικά δεν έχουν τις ίδιες δυνατότητες με αυτές του υπολογιστή ή του tablet. Είναι μια καλή συσκευή υποβοήθησης, αλλά όχι μια συσκευή που μπορεί να χρησιμοποιηθεί με άνεση για μάθηση, ειδικά από τους μικρότερους.”

H κυβέρνηση εξήγγειλε πέρυσι ένα πρόγραμμα voucher αξίας 200 ευρώ για να αγοράσουν tablet ή laptop μαθητές που δεν είχαν τέτοιες συσκευές, ενώ μερικές χιλιάδες συσκευές δόθηκαν από δωρεές και μέσω πόρων της Ε.Ε. Η πλατφόρμα άνοιξε μόλις την προηγούμενη Δευτέρα, εν μέσω παραπόνων για τεχνικά προβλήματα και αυστηρά εισοδηματικά κριτήρια που αδικούν τις πολύτεκνες οικογένειες.

Πολλοί φοβούνται ότι η ψηφιακή στασιμότητα της χώρας μας έχει εντείνει τις ανισότητες στο χώρο της εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η Ελλάδα είναι από τις χώρες με τις χαμηλότερες ταχύτητες Ίντερνετ στην Ευρώπη, καθώς και ουραγός στην κατοχή υπολογιστή ή laptop στο σπίτι, ενώ ένα στα πέντε νοικοκυριά δεν είχε πρόσβαση στο Ίντερνετ το 2019. Όπως αναφέρει ο Παναγιώτης Ανασταστάδης, Καθηγητής Δια Βίου και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης, σε σχετικό άρθρο του, η αδυναμία παροχής σχετικού εξοπλισμού είχε ως αποτέλεσμα “ο ψηφιακός δυισμός να μετεξελιχτεί σε εκπαιδευτικό δυισμό, καθώς ένας αριθμός μαθητών που με βάση την κοινή λογική ανήκουν σε κοινωνικά ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού δεν μπόρεσαν να συμμετάσχουν στο εγχείρημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.” Παρότι η Υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έχει τονίσει ότι η συμμετοχή στην τηλεκπαίδευση είναι υψηλή, έως τις αρχές του Δεκεμβρίου, δηλαδή εν μέσω του δεύτερου κύματος της πανδημίας στη χώρα μας, μόλις το 70% των μαθητών είχε εγγραφεί στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.

περισσότερα στο news247