Κατηγορίες
Διάφορα - Συνεργάτες

Πώς η γονεϊκή εμπλοκή στο σχολείο μπορεί να επιφέρει θετικά αποτελέσματα στη σχολική ζωή ενός παιδιού; (του Αντώνη Καραβασίλη)

Του Αντώνη Καραβασίλη, Σχολικός Ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, Διευθυντής του Πρότυπου Παιδοψυχολογικού Κέντρου

Η οικογένεια και το σχολείο αποτελούν <<τις 2 όψεις του μηχανισμού κοινωνικοποίησης>> ενός νεαρού ατόμου. Παρ όλα αυτά, σε γενικές γραμμές φαίνεται ότι η συνεργατική σχέση μεταξύ της οικογένειας και του σχολείου δεν είναι δεδομένη. Υπάρχουν έρευνες που αποδεικνύουν ότι η επαφή και η συνεργασία μεταξύ των γονέων και των καθηγητών και γενικότερα η γονεϊκή εμπλοκή στην εκπαίδευση των παιδιών, είναι άκρως βοηθητικές στην καλύτερη ακαδημαϊκή επίδοση των παιδιών, στην ομαλή πνευματική τους ανάπτυξη και στην αποφυγή προβλημάτων συμπεριφοράς (Pelco 2000).

Η συστηματική μελέτη της επικοινωνίας σχολείου-οικογένειας, με άξονα την ενεργητική συμμετοχή των γονέων στις δραστηριότητες του σχολείου και τελικό στόχο την ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ του σχολείου και της οικογένειας αποτελεί ένα γόνιμο επιστημονικό πεδίο. Η οργανωμένη συμμετοχή της οικογένειας στις δραστηριότητες του σχολείου οδηγεί όλους τους συμμετέχοντες στην επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων. Η ουσιαστική αλληλεπίδραση του σχολείου με την οικογένεια έχει σημαντικές επιπτώσεις στην εξέλιξη και στην ανάπτυξη των παιδιών , έχει θετικές συνέπειες για τους εμπλεκόμενους γονείς και δημιουργεί πλεονεκτήματα για τους εκπαιδευτικούς (Epstein & Dauber, 1991).

Πότε όμως η γονεϊκή εμπλοκή επιφέρει θετικά αποτελέσματα στη σχολική επίδοση ενός παιδιού;

Οι γονείς για να συμμετάσχουν εποικοδομητικά στη σχολική ζωή του παιδιού τους θα πρέπει να έχουν 2 στόχους:

1) Τη βελτίωση των μαθησιακών τους αποτελεσμάτων,

και

2) Να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία και τις μαθησιακές εμπειρίες των παιδιών τους.

Για να πραγματοποιηθούν οι δύο παραπάνω στόχοι θα ήταν καλό η γονεϊκή εμπλοκή να έχει τις ακόλουθες μορφές:

1) Σχολική εμπλοκή. Οι γονείς βρίσκονται σε συνεχή επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς. Συζητούν για τη σχολική επίδοση των παιδιών τους και παίρνουν μέρος σε δραστηριότητες του σχολείου. Ακόμη βοηθούν τα παιδιά σε διάφορες σχολικές εργασίες που έχουν για το σπίτι με ρόλο πάντα υποστηρικτικό και βοηθητικό.

2) Γνωστική-Διανοητική εμπλοκή. Οι γονείς εκθέτουν το παιδί τους σε διανοητικές ενασχολήσεις πχ το προτρέπουν να διαβάσει λογοτεχνικά βιβλία, συζητούν μαζί του για θέματα της επικαιρότητας, κάνουν επισκέψεις σε μουσεία, βιβλιοθήκες, θέατρα και αναζητούν από κοινού πληροφορίες στο διαδίκτυο.

3) Προσωπική εμπλοκή. Οι γονείς δείχνουν ενδιαφέρον για το πώς περνάει το παιδί στο σχολείο, συζητούν μαζί του για διάφορα θέματα που το απασχολούν, ενθαρρύνουν το παιδί σχετικά με τις προσδοκίες, τους στόχους και τα κίνητρα του και τέλος ενδιαφέρονται για το πώς περνά το παιδί τους στα διαλείμματα.

Καταλαβαίνουμε επομένως πόσο σημαντική είναι η γονεϊκή εμπλοκή στο σχολείο, αρκεί αυτή να γίνεται με το σωστό τρόπο. Τώρα αν αυτό ισχύει σε γενικές γραμμές, σύμφωνα με έρευνες, στις μέρες μας και αν η συνεργασία των γονέων με τους εκπαιδευτικούς είναι ομαλή τις περισσότερες φορές, αυτά είναι θέματα που θα τα αναλύσουμε σε επόμενα άρθρα.

Το Πρότυπο Παιδοψυχολογικό Κέντρο είναι το μοναδικό κέντρο στο νομό μας που εξειδικεύεται αποκλειστικά σε θέματα παιδοψυχολογικής υποστήριξης παιδιών και εφήβων και συμβουλευτικής γονέων.

Οι γονείς που εντοπίζουν συγκεκριμένες συμπεριφορές στα παιδιά τους και διαισθάνονται πως υπάρχουν ζητήματα που θα ήθελαν μια συμβουλή, επισκεφτείτε το Πρότυπο Παιδοψυχολογικό Κέντρο, Βενιζέλου Ελευθερίου 14Α στη Βέροια, αφού καλέσετε στο 23313 04347 ή στο 698 253 3842 για να κλείσετε ραντεβού για μια αξιολόγηση.

moserlx-gif-1
coffee-banner
error: Protected